- Menu podmiotowe
- Przyjmowanie i realizacja spraw
- Urząd Stanu Cywilnego
- Wykaz spraw USC
Rejestracja zgonu
Zgon należy zgłosić w terminie 3 dni od sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Wymagane dokumenty:
- Karta zgonu wystawiona przez lekarza.
-
Dowód osobisty zmarłego lub paszport.
-
Zgoda prokuratora – jeżeli okoliczności zgonu były przedmiotem postępowania.
-
Dowód osobisty współmałżonka, jeśli zmarły pozostawał w związku małżeńskim.
-
Pełnomocnictwo pisemne i dowód osobisty pełnomocnika, jeśli zgłoszenie zgonu dokonuje pełnomocnik.
-
Dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon (jeśli zmarły posiadał ważny polski paszport należy go przedłożyć do anulowania).
-
Paszport i książeczka wojskowa osoby zmarłej jeżeli są dostępne.
Opłaty: brak opłat
17,00 zł – pełnomocnictwo (zwalnia się z opłaty skarbowej pełnomocnictwo udzielone wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu)
Po sporządzeniu aktu zgonu wydaje się bezpłatnie 1 egz. odpisu skróconego aktu zgonu
Dodatkowe informacje: Zgon należy zarejestrować natychmiast po otrzymaniu od lekarza karty zgonu, w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca, w którym zgon nastąpił.
Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności:
- pozostały małżonek(ka),
- krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia,
- szpital lub inny zakład jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie,
- każdy kto posiada kartę zgonu i pełnomocnictwo osób uprawnionych do otrzymania odpisów z akt stanu cywilnego,
- upoważniony pracownik publicznej uczelni medycznej albo uczelni publicznej prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.
Tryb odwoławczy: Do Wojewody Opolskiego w Opolu za pośrednictwem kierownika USC w ciągu 14 dni od daty doręczenia odmowy.